Het best bewaarde geluid ter wereld (5+)

Muziektheater vol doorgedraaide geluiden en mensen


Terug wegens succes!

De wereld zit vol geluiden. Je broertje smakt, je vader zingt onder de douche, de wind ritselt in de struiken. En hoe klinkt een botsing van twee slakken eigenlijk? Is het geluid van een drukke kermis nou vrolijk of juist irritant?

Xantippe en Ysbrand hebben een geluidslaboratorium waarin ze niet alleen alle geluiden van de hele wereld verzamelen, maar ook hun supergeheime Best Bewaarde Geluid Ter Wereld bewaren. 

Ysbrand wil hier samen met zijn zus voor altijd blijven om de geluiden nog beter te ordenen en te beschermen, maar Xantippe wordt vooral steeds nieuwsgieriger naar de herkomst van de geluiden zelf en het leven buiten het donkere lab.

Door de komst van een eigenaardige bewaker worden Ysbrand en Xantippe nog verder uit elkaar gedreven. Komt dat nog wel goed? En wat is er aan de hand met de bewaker? Waarom klinkt alles steeds vreemder? En waar is het Best Bewaarde Geluid Ter Wereld gebleven?

Een opgeruimde familievoorstelling over heldhaftige binnenblijvers en bange avonturiers. Vol muziek, achtervolgingen, en geluiden (en mensen) die de weg kwijt zijn.

Regie: Marije Gubbels
Tekst/liedteksten: Sanne Schuhmacher
Spel & zang: Bitha Babazadeh, Roos van Erkel, Remco Sietsema
Geluidsontwerp: Wim Conradi
Muziek: Remco Sietsema
Decor en kostuums: Marlies Schot
Dramaturgie: Manon Wittebol
Regieassistent: Nienke Tjallingii
Lichtontwerp: Gé Wegman
Techniek: Johan de Koeijer
VR installatie: Bram de Goeij
Publiciteit: Elselien Leemhuis
Publiciteitsbeeld: Esther de Boer – Es & zn

“Uitbundige slapstick en een kolkende kakofonie. (…) Wat is de voorstelling leuk. De vraag of je kinderen vanaf vijf jaar oud niet iets substantiëlers moet voorzetten, verdwijnt helemaal als je ziet hoe vakkundig en met hoeveel plezier de voorstelling is gemaakt. (…) Met zo’n team van vakmensen en met zulke spelers kun je de mist niet ingaan.” – Pieter Rings voor Theaterkrant

“Met deze voorstelling geeft Marije Gubbels een vrolijk-lawaaiig visitekaartje af dat nieuwsgierig maakt naar meer.” – Joukje Akveld in het Parool

“MaxTak laat zien dat jeugdtheater ook gewoon grappig en gek mag zijn.” – Vincent Kouters in de Volkskrant

“De leeftijd van 5+ is begrijpelijk, maar oudere kinderen en zeker ook ouders zullen hun lachen niet in kunnen houden. Aanrader!” – Cultuurbarbaartjes

“Zo zit Het best bewaarde geluid ter wereld vol met kleine en grote verrassingen. De prachtige liedjes met liedteksten van Sanne Schuhmacher en de muziek van Remco Sietsema, zijn zeer aangename rustpuntjes in dit spannende verhaal. Van Erkel, Sietsema en Brysinck weten met hun spel de kinderen tot en met het laatste moment van de voorstelling gefocust te houden. Luca Bryssinck zorgt voor de vrolijke noot, en geeft later in de voorstelling een plotselinge, mooie emotionele wending aan het verhaal. Ook hun zangstemmen passen erg mooi bij elkaar. Het geluidsontwerp van Wim Conradi is briljant. (…) Met Het best bewaarde geluid ter wereld heeft Marije Gubbels een mooie eerste voorstelling onder haar leiding neergezet, die bij mij naar meer smaakt. Een voorstelling die van begin tot eind boeit bij groot en klein.” – Theaterparadijs 

VR INSTALLATIE KLANKVANGER

Bij de voorstelling is de VR Experience – KLANKVANGER gemaakt, een caleidoscopische trip in Virtual Reality.
We gaan het veld in. Op pad door de fascinerende virtuele wereld om bijzondere geluiden te vangen. Je komt op plekken waar bijzondere geluiden te horen zijn en je kunt 360 graden om je heen kijken. Je vliegt langs windmolens, druppende kranen en zit in het midden van een knetterend vuur.

De VR Experience vindt plaats in een open iglo, een tent waarin plaats is voor 5 kinderen. De iglo staat in de foyer of een andere geschikte plek in het theater. Iedereen die dat wil kan even in een hallucinerende wereld verblijven. Kijk hier voor een teaser van de VR Experience.

Fonds Podiumkunsten
Amsterdam Fonds voor de Kunst
FONDS21
Lira Fonds
Norma Fonds
Gemeente Amsterdam Stadsdeel Zuid